måndag 24 augusti 2009

Refektioner konflikter

Stilben, grönsaker... stor press och många svordomar, men nu är den gjord. Ett sudd fattigare och en massa trasiga papper.. men jag gjorde det...Känns bra... Kommit över något..inte lika rädd....lärt mig en massa som var syftet med uppgiften.
Konflikter...Ja, vad är en konflikt för mig var första tanke, hur personlig vill jag vara...En massa tankar hur jag ville börja....Första handledningen var jobbig, min tanke vara att jag skulle jobba med min konflikt mellan slöjd och bild...Vilket min handledare inte tyckte var en bra idé...Jobba med fula material som jag inte tycker om ...NEJ jag vill inte det...Tankarna blev många......prover på olika material..men hittade inte konflikten i de..Material är inte min konflikt. Det som kom fram av detta, var att jag kom på att en stor konflikt som jag har med mig själv, är att allt ska gå så fort......Flyr lätt från att göra saker som ska ta lite längre tid...Skyller ofta på att det jag gör, bara är en skiss, därför ser det ut som det gör när jag tecknar. Vågar in ta ta tag i det..Rädd för att misslyckas...kritik...ja jag vet inte vad det är...Flyr gör jag, men tack vara bra handledare som genom skådar mig, lyckades jag inte med det. Handledningarna vi har haft har gett mig så mycket under denna process i konflikter, att våga säg att jag är rädd, inte kan. Få den uppbackningen som varit har gjort att jag vågar visa det jag gjort. Säga att jag tecknat och inte skissat. KONFLIKT perioden har även gjort att jag börjat se på ett annat sätt på konflikter....Hur bra det är att få jobba med gestaltning för att komma ur något och visa fram sitt inre, som kan tolkas på olika sätt. Man blottar sig, fast betraktare ser inte det som jag ser, alla gör sin egen bedömning. Allt behöver inte förklaras, bara jag vet vad det står för.....Det svåra som jag känner nu är att jag inte känner mig klar...Vill fortsätta att jobba med detta...Testa vad som händer när jag pressar mig mera att vara noga och ge saker och ting tid. Kommer att fortsätta med detta under sommaren i olika former. Den största reflektionen jag gjorde under denna process är att jag är så rädd för att misslyckas... Att inte det ska bli bra...inte räcka till... Men är inte lika rädd för att teckna och måla..Sitter med stilleben och tränar att se som M sa. Men det är inte kul att teckna av..vill jobba fritt...Men allt kan inte vara kul...Jag försöket att se det som att gå till arbetet vilket har gjort att det blir lättare. JA, reflektioner runt detta blir då: Lärt mig att våga och inte vara så rädd att visa, att misslyckas och våga visa det. Att konflikter inte är farliga och att man kommer starkare ut ur den. Kommer att ta med mig detta sätt att jobba när jag kommer ut som lärare, att få eleverna att kunna gestalta sina tankar och konflikter. Att ge dem möjlighet att kunna diskutera i grupper som vi gjort och att få dem att öppna sig genom gestaltning i olika former. Att hitta sig själva....Vilket jag gjort mycket under denna period...släppa vissa tunga stenar som suttit som en tung ryggsäck på ryggen som nu är lättare.............. Inlägg och bilder ligger längre ner under Maj om ni vill läsa det också..

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej !

Jag har nu landat i Sverige och har via Susanne hört att det blev en spännande diskussion i och med redovisningen. Kändes väldigt trist att missa arbetet när jag följt er så länge.

Eftersom jag vill få till ett avslut som känns värdigt allt ert slit kommer jag via samtal med S (v.35) att skicka er ett brev med ert betygsunderlag så att ni ser hur jag/vi tänkt.

Jag önskar att det skulle vara okej om jag skickade detta via brev/post till er och behöver därför få era adresser skickade till min mail. Hoppas att detta är okej, om det är någon som inte vill lämna ut adressen löser vi det på annat vis.

Skicka till malinhjartedal@hotmail.com

Tack för en inspirerande sommar!

/ Malin


PS Betygsunderlaget bör vara vid er under v36 DS