söndag 16 augusti 2009

Refletioner Spelets Regler

Sommaren drar mot sitt slut, lika med denna kurs...Vad tog tiden vägen...Alla möten som skulle bli som inte blev. inte hans med...alla vänner man skulle träffa..inget blev som det skulle...Ingen fika inga möten...Men en massa reflektioner över hur livet är ett spel som vi stiftar olika regler till i olika situationer. Hur spelar vi detta spel och vad händer med oss när vi börjar tänka över alla dess roller vi har i livet. Jag har tänkt mycket på min ord " bjud nr 10 och 4 på fika" och hur jag spelar med dessa ord och bänder isär dem samtidigt som jag ska spela med i det vardagliga spelat som jag lever i. Jobb, familj, ensamhet, vänner....Sommaren har varit märklig för mig då jag bott i Norge mycket och jobbat, träffat en massa nya människor som gjort att jag tänkt på ett nytt sätt. Kunnat se på mig själv med andra ögon och hitta saker i mig själv som jag inte riktigt visste fanns där. Hur jag i olika social sammanhang spelar olika roller, hur olika reglerna är på olika ställen, vem som sätter upp reglerna. I bland har jag satt upp olika regler för vissa människor vad dom får inte får och i bland har jag följt regler som jag inte känner mig bekväm i bara därför det ska vara så. Anpassa sig själv, inte tänka själv, inte våga gå i mot vissa regler. Mina ord har följt mig under sommaren och gjort att jag tänkt mycket på vad fika och bjuda kan ha för innebörder, vad det kan vara och hur det kan sluta, en fika kan sluta med sorg eller glädje, det beror på hur den bjuds och med vem och hur jag spelar mitt spel under fikan som bjuds...Hur jag bjuder på mig själv och hur mycket jag vill bjuda på mig själv, vilket är något som jag jobbat med under sommaren, vilket resulterade i min gestalting där jag blottar mig helt..öppnar min själ och klär av mig naken Blottar mig... Tanken är utifrån orden har jag prövar mig fram på olika sätt att få fram det jag vill, men känner nu att jag hittat vägen...Jag själv som kommer ut ut kannan, bjuds på, dricks upp och fylls på..Under fikat fylls jag på när jag blivit tom och får nya tankar....Kommer att gå vidare med det älskade paret och lägger duk över och bjuda på en fika, tanken med den är att under bjudningen kan det döljas så mycket tankar och hemligheter som döljer sig under ytan som bara kan anas... Hur kan jag koppla mitt arbete till kursplanen i bild??? I kursplanen står det att bilden ska öppna möjligheter, att genom konstnärligt arbetet kunna reflektera över egna och andras erfarenheter och bilder och via det kunna kritisk granska och pröva sina ställningstagande i samhället . Som jag tolkar mycket av det som det står i kursplanen handlar det mycket om att vi ska kunna reflektera över det vi gör. Känner att jag jobbat mycket med det under denna kurs. Reflekterat över vad jag vill ha ut av det, vad vill jag lära mig. Hur samhället ser ut runt omkring oss och hur det ser ut i skolans värd dit jag ska, hur vi spelar och elever spelar. Kan tänka mig att använda mig av denna typ av gestalting på grundskolan men plock ner den lite mera på elevernas nivå, vilken den nu är?? Det kommer att komma mera kort på min gestalning om någon dag då jag inte känner mig klar än. Nu går tankarna runt hur jag ska kunna redovisa detta. Digitalt?? en massa foton..ja något får jag komma på. Men vad...

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej igen!

Jag borjar med dina tankar kring redovisningen. Det ar bra att redovisa digitalt eftersom det gar att fa upp en stor bild som alla kan se. Exempelvis skulle din film gora sig bra pa duk, aven dina textila verk. Det behover inte vara nagot komplicerat, ett enkelt bildspel fungerar mycket bra. (Tyvarr kan jag inte hora om din film har nagot ljud eftersom min sega dator inte har nagra hogtalare.) Men vill du redovisa pa annat satt alltsa inte digitalt ar det helt okej, bara du kanner dig trygg.

Vidare far jag bilden av att du verkligen arbetat med din gestaltning. Du skriver i borjan om alla moten som inte blivit av men jag upplever att gestaltningen verkar ha format tid till eftertanke. Dar du funderat och gestaltat tankarna i film, textil osv. Du gor aven kopplingar till bilden och framtida lektioner/ kursplan.

Jag funderar:
Din gestaltning ar fyllig och skapar eftertanksamhet. Det dolda ar verkligen nagot som beror skolan. T.ex hur bra lar vi egentligen kanna vara elever? Vad finns i deras tankar nar vi larare pratar och pratar. Detta ger upphov till ytterligare fragor: Hur skapar vi/larare egentligen ett bra arbetsklimat i skolan? Det dolda ar intressant och mangbottnat.

Lycka till // Malin